Tips og trick
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Mistede feriebillederne på falsk USB-drev

Go down

Mistede feriebillederne på falsk USB-drev Empty Mistede feriebillederne på falsk USB-drev

Indlæg  vista-freaken Fre Jan 18, 2008 11:41 am

En computerbruger mistede sine feriebilleder som var gemt på en forfalsket USB-nøgle.

Det er slemt nok, at forbrugerne kan risikere at blive snydt, hvis man betaler for et 4 GB USB-drev som i virkeligheden kun har plads til 1 GB. Men konsekvenserne kan også være langt mere alvorlige. Ikke nok med, at svindlerne ændret etiketten på den lille pen, så 1-tallet laves om til 4. De foretager også en manipulation i selve chippen, så operativsystemet viser at der er 4 GB plads og ikke 1 GB, når lagermediet sættes i computeren.

Den lille manipulation kan få store konsekvenser, hvis man gemmer sine vigtige filer på nøglen og tror, at de ligger sikkert gemt. For nøglen kan naturligvis ikke rumme mere end de oprindelige 1 GB – og alt, hvad der ligger ud over denne grænse, forsvinder uigenkaldeligt.

Det opdagede Thomas Hallenberg, som købte en MicroMemory USB-nøgle med 4 GB sidste år i Bilka i Horsens.

»Mine første oplevelser med nøglen var at den var utrolig langsom at kopiere til. Den skulle være USB 2.0 kompatibel, men jeg har ikke oplevet mere end maks 1Mbyte/sec. Da jeg efterhånden fik fyldt en del data på den oplevede jeg at filer blev omdøbt til underlige filnavne og fyldte 0kb. Mapper blev oprettet men ingen data blev puttet i dem,« fortæller Thomas Hallenberg.

Han har testet USB-nøglen med programmet H2testw efter ComON's omtale af skandalen om de forfalskede produkter og testen bekræfter, at der ikke sidder en 4 GB chip i produktet, men kun en 1 eller 2 GB chip.

Thomas Hallenberg betalte 249 kroner for USB-nøglen, så det økonomiske tab er begrænset. Men han har også mistet data, som ikke kan gøres op i penge.

»Desværre har jeg mistet billeder fra blandt andet en hel ferie da jeg ville bruge nøglen til at flyttet billeder fra en pc til en anden,« fortæller han.

Og denne historie er ikke enestående. ComON har modtaget henvendelser fra en snes læsere, som alle har haft problemer med billige USB-drev – de fleste af mærket MicroMemory. Fejlen kan ofte ikke ses ved kopiering af filer til pennen – først når filerne skal læses igen, går det galt.

Erling Grønskov har også købt en 4 GB MicroMemory USB-nøgle i Bilka.

»Jeg havde opgivet at bruge den efter en oplevelse, hvor jeg skulle have flyttet en stor mængde data fra en pc til en anden. Efter flere forgæves forsøg og frustration over at kunne se, at data er skrevet til USB-pennen uden fejlmelding, men når pennen er taget ud af USB-stikket, er filerne forsvundet, kun mappenavnet er der stadigvæk,« fortæller Erling Grønskov.

Han har også testet USB-nøglen med H2testw og her er resultatet ligeledes, at kapaciteten kun er den halve i forhold til det påståede.

Kilde: Comon
vista-freaken
vista-freaken
Admin

Antal indlæg : 45
Age : 28
Location : Denmark
Registration date : 03/01/08

http://www.ehc.eacconsult.dk

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum